måndag 29 juni 2009

Den här insändaren fick jag med i Borås Tidning i fredags.
När djuren går på gatorna i stan avlivas de

Jag blir så jävla förbannad på stadsbor och vilken syn som råder i storstäderna. Läste precis om en älg som irrade omkring på gatorna i Helsingborg idag, och vad hände? Den sköts! Vad hade kunnat hända om den fått gå där en liten stund till? Eller alternativt skjutit den med sömnmedel och fört den till skogen. Men nejdå! Dom skjuter den! Tro nu inte att jag har blivit vegetarian eller vegan eller så… det kommer ALDRIG att hända! Vad är då problemet? Jo… jag är en liten bonnatös, vare sig jag vill det eller ej. Jag är uppvuxen på landet (nej, ingen bondgård) med en far som är jägare och något av det festligaste som finns är när han under jaktsäsongen skjutit något vilt. (Syftar på rådjur och älg om någon tror det skulle beröra alla djur vilda i naturen…) Men om det kommer en björn eller varg och skrämmer oss, käkar upp lite av grannens får och vi ber att få skydda oss och vår boskap säger politikerna och de som bestämmer nej… Dom menar att det är bra med vargar och björnar etc. för naturens mångfald och jag vet inte allt. Vi kan sätta upp nåt elstängsel för vargen och det kostar massor! Men det ska vi göra för ingen björn eller varg får skjutas… Det är helt sjukt! Kan vi inte byta, ni som bor i storstan? Ni kan så gärna bo på landet när det ibland kommer björn och varg så kan vi på landet flytta in till stan. För vi klarar nämligen av sådana djur som älgar; för dom äter inte människor, visste ni det? Men det finns alltid en (om än liten) risk att björnen och vargen gör det. Nu bor jag i Borås men har bott tillräckligt länge på landet för att veta vad jag pratar om.
Evelina Bäck

Inga kommentarer: