fredag 1 augusti 2008

1/8-08 Val av partner- vad som gör honom/henne


Hej!

Funderar påå valet av partner. Vad det är som gör en människa till en människa och hur mycket osm är en människa beroende på vad man tar bort och/eller lägger till. Låter det komplicerat?

Ex:

Säg att du är kär i en kille, han är bonde (det är det lättate exemplet jag kan komma på). Du blir kär i honom och gillar djur oh natur å att han är bonde gör inte saken sämre. Tvärtom! Det är en stor fördel. Då kanske du själv kan få ha ne häst där om det blir ni...

Men så ska man ju tänka att man tar killen man är kär i för den han är, inte för vad han har. Min något filosofiska fråga blir då; är han fortfara samma kille du blev kär i om han ex. inte längre är bonde? (tex. säljer gården eller byter yrke).

Hoppas at exemplet inte var allt för svårt.

Hur som helst har jag själv reflekterat mycket över det.... jag är ju själv ex. ihop med en kille som är 2 år yngre (resten är bara generela dra som kan gälla vilken kille som helst som är 2 år yngre...), det säger sig självt att är han 17 och jag 19 och har flyttat hemifrån har jag mer saker rent materiellt sett och har väll kommit ite längre i livet av naturliga skäl så att säga. jag kan lugnt erkänna att det finns flera killar jag varit intresserad av som är äldre, har mer saker, kankse mer pengar etc. som inte vore helt fel att lixom å chansen att ta del av så att säga... Ex. syggt boende osv.. Men det som är riktigt fel anser jag; det är om dessa killars prylar/statussaker hade avgjort att jag blev ihop med dom. Men samtidigt ställer jag mig då frågan; ur mycket kan man tar bort och/eller lägga till och en personen ändå är den samme? En annan sak jag lagt märke till är att mina andra tjejkompisar som inte är lika medvetna som jag (jag säger inte att jag är bättre än dem, det vore väldigt fult av mig och dessutom en lögn, men jag kankse ändå är mer allmänbildad och har högre krav på ex. jämnstäldhet i förhållanden), men dom som inteär lika allmänbildade har på något sätt lättare att få kilar. Det känns som att ju högre personlig intigritet man har, ju svårareär det att hitta en partner. Det jag då frågar mig är: är det ite just det vi letar efter; en partner som har intigritet, som inte är som alla andra oh som är lika cool oavsett hur mycket pengar han/hon har eller prylar osv.? Även om jag lugnt kan säga att jag ibland hade önskat att jag hittar en äldre kille som hade körkort, bil (bättre att fixa sådanna saker själv än vänta på att en kille ska ha det, jag sftar mest på körkort... bil är ju minst sagt dyrt.. körkort också i och för sig, men bra i jobbsyfte...), snygg lägenhet etc. så är jag så glad att jag med stolthet kan säga att jag valde (eler man väljer väl inte vem man blir kär i....???) att bli ihop med någon som inte hade något av de där statusprylarna utan jag tog honom för den han var; med en underbar personlighet på väldigt många sätt. Det är värt mer än alla prylar i världen. :)


Kram på er oh godnatt!

Inga kommentarer: