onsdag 6 augusti 2008

Djurparken och djurens mångfald


Hej på er!

Idag var jag ledig från mitt jobb som personlig assistent så jag träffade en tjej som jag är kontaktperson till. Vi var i djurparken. Det var perfekt väder, varken för varmt eller kallt. Sötast av alla var nog gepardungarna och en liten vargunge. Dock funderade jag när jag gick där inne över varför tigrarna och andra djur håller på att dö ut... självklart beror det på att vi människor är så egoistiska att vi bara tänker på vår egen överlevnad och rent ut sagt skiter i djuerns mångfald. Vi är ena riktiga egoister. Fattar inte tex. Indierna att tigrarna kan dö ut och så finns det aldrig mera sådanna tigrar på jorden förutom på bilder och i muséum. (hur stavas det? oallmänbildad...)

Sedan slår det mig att jag är lika egoistisk som ala andra människor på jorden.. typ... jag är riktigt jäkla negativ till björnen och vargens frammarch här i Sverige, särskilt runt omkring där jag bor. Där får dom inte vara. Dom kan vara farliga. Usch! jag vet att det är ytterst sällan en människa dör pga. ett rovdjur här i Sverige, statistiskt sett är det farligare att åka bil sett till olyckorna... Men åndå.. jag tänker på känsloargumenten.. jag hade inte varit så glad om jag tex. haft barn och de riskerar att träffa på en ilsken björn eller varg på väg til sklbussen en kall vintermorgon eller liknade.. eller vänta nu... det finns inga kalla vintermorgonar längre.. det har vi ordnat genom att köra bil och bidra till växthuseffekten.... vem sa att människan var en smart varelse? så fel han eller hon hade. En annan sak: Det är ett klassperspektiv också på det här... i Sverige har vi börjat återinföra rovdjuren även om inte alla är för det. Vi inser att mångfald har ett egenvärde men vi har också samtidgt råd ent ekonomiskt sett att skydda oss bra från rovdjuren dvs. vi i den rika västvärlden. De som bor i ett eneklt hem i ett U-land och är fattiga (ex. arbetarkalss och bönder) har inte råd att skydda sig från rovdjuren och de tar deras djur som är en inkomstkälla för dem... Klat som fan att tigern gärna får försvinna då... Dessutom sägs det i vissa kulturer, att om man tar vissa delar från en tiger kan det hjälpa i medicinskt syftevilket ökar jakten ännu mera. Så vad ska vi göra åt problemet? Det är vi rika männisor i västvärlden som frmäst bidragit till dem. Ala kan göra något..... men rädslan lever inom en: tänk om mitt barn träffar en björn på väg till skolan... särskilt om man bor på landet. I värsta fal får jag då köra mina ev. framtida barn till skolbussen om man bor avlägset... men då bidrar man till växthuseffekten... himla komplicerat det här....

Kram på er!

Inga kommentarer: