måndag 14 juli 2008

Hej alla därute!
Nu är jag här igen. Idag fyller Sveriges kronprinsessa 31 år. Grattis Victoria. Hoppas du får en bra födelsedag. Jag har funderat på det här med kung och drottning och hela köret. Det var jätteintressant när jag var liten tyckte jag. Jag ville vara prinsessa. Hade rätt bra odds. Bodde i ett hus med adressen: Solliden, min pappa heter Karl-Gustav så lite likheter med kungahuset hade jag allt ha ha. Men till saken: hur demokratiskt är det att ha kung och drottning? Hur demokratiskt är det att man ärver sin titel? Jag tycker det är med monarki är ett av de yttersta uttrycket för att vi har ett klassamhälle i Sverige än idag. Så inför president. De är mera demokratiskt än monarki. För övrigt var det också revolution i Frankrike idag fast år 1789. Värt att komma ihåg.

Har testat något jag aldrig testat förut idag. Jag har paddlat kanot på Ätran! Superkul. Gjorde det med min killes lillasyster. Tack för att du tog ut mig på en så härlig naturupplevelse istället för att följa mitt förslag som bestod i att åka in till stan och gå i affärer. Fortsätter att läsa Linda Skugge. Fan vad den kvinnan är cool. Vill bli som henne.

Jag undrar var det här med FRA-lagen ska sluta. Kommer frågan att splittra högerregeringen? Hoppas det!

Busstrejken går vidare. Heja alla busschaufförer. Hoppas ni får igenom det ni vill. Jag står på er sida. Tack för att det ännu finns människor som vill genomdriva förändringar genom att jobba kollektivt. Go for it! Kanske trist för resenärerna som vill åka med men dom får lära sig att strejk är något positivt. Eller leder till positiva förändringar!

Och så var det detta här med Burma! Hur många vet på ett ungefär vart det ligger?
Om ni vet det, vad vet ni om landet? Jag vet knappt någonting men jag vet att de har drabbats av en cyklon som drog in över landet och har dödat 138 000 människor och nu vill de ha hjälp med att bygga upp sitt land och behöver byggmaterial. Hoppas dom får det! Och varför? jag frågar bara varför får dom så lite medieutrymme jämfört med vad USA fått om detta drabbat dem? Läs mer på
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=1194839&lid=senasteNytt_275227&lpos=rubrik_1194839 (www.st.se klicka till nyheter och sedan (nyheter i) världen)

Sudans president döms för folkmord. Han har bidragit med en långsam död för mellan 80 000-256 000 människor. Hur kan man göra på det viset? Vad har man för känslor i kroppen då? (Läs mer på www.svt.se sedan nyheter världen.)

Bion Mamma Mia har haft premiär. Måste se den. Verkar så kul! Abba lever vidare. För alltid!
Bloggar mer en annan dag.
Kram på er.

2 kommentarer:

Unknown sa...

"Det var jätteintressant när jag var liten tyckte jag. Jag ville vara prinsessa. Hade rätt bra odds. Bodde i ett hus med adressen: Solliden, min pappa heter Karl-Gustav så lite likheter med kungahuset hade jag allt"

Kul skrivet!

Anonym sa...

"Jag undrar var det här med FRA-lagen ska sluta. Kommer frågan att splittra högerregeringen? Hoppas det!"

Jag gillar annars Nils Funcke's förslag i dagens BT. Att skjuta upp den till 1 juli. Så går den igenom någon månad innan valet. Hade varit super för oss.