onsdag 23 juli 2008

Onsdagen den 23 juli 2008 Rättegångar på tv

Hej!
Hoppas allt är bra med er som läser min blogg. Och er andra också för den delen. :)
Jag har jobbat idag och sedan träffat en tjej som jag är kontakperson till. Så min dag har minst sagt varit fullspäckad men rätt kul på det stora hela.
Såg nyehterna för en stund sedan; Rättegången mot Anders Eklund som misstänks ha mördat Engla och så barnamorden i Arboga. Eftersom Eklund erkänt känns det som att han kommer att få någon form av dom, vilket känns som att det finns någon rättvisa på något sätt. Kvinnan som misstänkt vara mördare i Arboga-fallet verkar det mera tveksamt med... Dom har många bevis men inga starka.... Oavsett vad som hänt i de båda fallen och vem som egentligen gjort vad så är det något jag aldrig kommer att förstå; Hur kan man mörda ett barn? Självklar är barn och vuxna värda lika mycket men på något sätt känns det som att kan man mörda en vuxen borde väll det finnas en spärr mot att skada barn medvetet?!? Eller? Om inte den spärren finns är det rent ut sagt väldigt obehagligt att det vandrar runt sådanna människor på vår jord. Visst, dom kan vara psykiskt sjuka, det kan vara röster man hör etc. som är hemskt jobbigt etc. Men snaälla poltiker och alla som styr oavsett blå eller röd regering... tillsätt pengar så att människor med den "typen" av problem får vård och hjälp så de inte gör sådanna brott. Jag menar inte att det ska gullas med brottslingar, har man gjort något ska man stå till svaras för det. Det är offren som har det jobbigast på alla sätt och vis.... Men skit samma vems fel det är att sådant händer... Gör bara allt ni (politiker och makthavare...)kan och lite till för att motverka det. Den gripne bosnienserbiske exledaren Radovan Karadzic syns också på nyheterna. jag skulle ljuga om jag sa att jag vet mycket om hur allt ang. den mannen hänger samman och vad han egentligen har gjort.. men... jag förstår att han på sannolika skäl är starkt misstänkt för att ha lett avrättningar på väldigt, väldigt många människor. jag hörde hur en änka beskrev sin situation, hon bode i Bosnien tror jag, eler någonstans i forna Joguslavien. Hon sa att hennes make, svåger och bror samt son dödats pga. av Radovan Karadzic 1995. Det var hemskt att tänka sig att det har hänt i verkligheten. Det året jag fyllde 7. Visst, andra världskriget var också hemskt men att vi inte lärde oss av historien?
Snart är det dags att sova. har börjat kolla upp allt det här med studentlitteratur och det är en jäkla massa som ska läsas... verkar kul. Men jag är nervös att jag inte ska klara det... Man ska tänka positivt.. jag vet.. men jag är rädd att jag inte läser tillräckligt fort eller haklar efter eller... jag vet inte allt jag är rädd för... men det ska nog ordna sig.... men jag känner mig för liten för att gå på högskolan nu... men jag kankse växer upp.. eller inte?!? man ska ju bevara barnet inom sig... ha ha
Har kommit på att jag aldrig kommer att bli någon riktig krönikör eller bloggare typ som Linda Skugge. jag har svårt att skapa egen stil känns det som... apar nästan efter hennes stil. Men hon är ju så cool... även om vissa av hennes åsikter är rätt.... olika mina egna... en sak till... jag är aldelles för ödmjuk.... som krönikör ska man kunna dissa, skriva att man inte gillar vissa etc. jag är aldeles för feg för att göra det... jag tillhör dom som när dom väl vågar kritisera någon annan först ber om ursäkt för vad jag tänker säga, sedan säger jag det, sedan ber jag om ursäkt för vad jag sägt samt säger: fast jag är ju inte bättre själv.... Så nu vet ni varför jag aldrig komer att gå särsklit långt med min blogg. Men det skiter jag i.
kram och godnatt.
Undra om det är någon som kommer att läsa det här? (oj.. att skriva detta betyder att min blogg har så dåligt självförtroende att det lyser om det....)
Men det är mitt rätta jag. Inga illusioner om att jag är en bra människa. jag gör bara så gott jag kan, ibland inte alltid ens det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har utmanat dig!